1
Педагог, що працює з дітьми з відхиленнями у розвитку і поведінці, повинен володіти системою загальнотеоретичних і спеціальних професійних знань, сукупність і широта яких формує в нього уявлення про типологію і структуру аномального розвитку, про способи попередження і подолання інтелектуальної або фізичної недостатності, про методи психолого-педагогічного впливу. Педагог повинен уміти розпізнавати фізичні і психічні дисфункції, володіти прийомами і методами їхнього усунення і корекції, спеціальними методами навчання дітей з розладами як у дошкільному, так і в шкільному віці, проводити профілактичну роботу з попередження неуспішності, добре знати психологічні особливості дітей з патологіями, використовувати прийоми і методи виховання. Успіх у виконанні цих завдань залежить від наявності в педагога глибоких професійних знань і навичок, широкої орієнтації в сучасних вітчизняних і закордонних досягненнях суміжних з корекційною педагогікою (дефектологією) наук, а також від його творчої активності й ініціативи. Професійна компетентність такого педагога включає знання програм, шкільних підручників, інструкцій з корекції.
Першорядне
значення для ефективності роботи з навчання, виховання, корекції і профілактики
порушень у розвитку дітей має особистість педагога, що характеризується такими
якостями, як гуманістична переконаність, моральна зрілість, пізнавальна і
педагогічна спрямованість, захопленість професією, любов до дітей, вимогливість
до себе і оточуючих, справедливість, витримка і самокритичність, педагогічна творча
уява і спостережливість, щирість, скромність, відповідальність, твердість і
послідовність у словах і діях [1].
Педагог повинен
вести постійний пошук найкращих засобів виховання і корекції дітей, вивчаючи й узагальнюючи
передовий досвід. Уміння, якими він повинен володіти, широкі і різноманітні:
навчально-пізнавальні (робота з літературою, спостереження за дитиною і
педагогічним процесом; моделювання педагогічного процесу, вибір оптимальних
шляхів корекційно-виховного впливу й ін.); навчально-організаційні
(перспективне і календарне планування, проведення індивідуальних і групових
занять, створення устаткування, забезпечення комплексності впливу і
визначення в цьому комплексі своєї реальної участі); навчально-педагогічні
(аналіз кожного випадку, вибір адекватних засобів корекції). Крім того,
робота педагога повинна ґрунтуватися на суворому дотриманні принципів
деонтології (системи взаємодії з особою, що має розлади певного роду, з її
родичами і товаришами). Педагогічна деонтологія містить у собі навчання про
педагогічну етику й естетику, педагогічний обов'язок і моральність.
Педагог повинен бути
терплячим, тактовним і доброзичливим, ставитися до особи з патологією і її
батьків так, як ставиться лікар до хворого і його родичів [2].
Професійно-педагогічна
діяльність педагога, що працює з дітьми з відхиленнями в розвитку і
поведінці, здійснюється стосовно дитини крізь призму поняття «напрямок
розвитку особистості». Для здійснення корекційної діяльності учителеві
важливо навчитися діагностувати напрямок розвитку особистості, що може бути
трояким і містити в собі:
|
1) правильний розвиток
особистості;
2) розвиток
особистості по низхідній лінії;
3) випрямлення особистості.
У відповідності до цих
напрямів розвитку особистості дитини професійно-педагогічна (корекційна)
діяльність учителя (вихователя) передбачає два основних види дій:
1) такі, що
аналізують;
2) такі, що коригують,
У практичній
діяльності педагога ці дві дії постійно переплітаються. Аналіз взаємодії дитини
з оточуючим світом доповнюється коригуванням її вчинків.
Основні принципи
педагога, який працює з важкими дітьми:
1) важкі діти
потребують любовної уваги і особливого підходу, але насамперед повинно бути
виявлене джерело труднощів виховання;
2) необхідно домагатися гармонійності
впливів на дитину з боку батьків, колективу;
3) для дітей з
аномаліями інтелекту особливе значення має розумове виховання в процесі
оволодіння знаннями;
4) важливими є єдність виховання і самовиховання,
недопущення стихійності в розвитку особистості дитини; формування почуття
колективізму;
5) неприпустимі
«сильнодіючі» засоби виховання;
способи виховання повинні бути тонкими, точними, позитивно діючими на
нервову систему дитини;
6) у процесі занять з дітьми необхідно
розвивати і коректувати їхнє мовлення, формувати планувальну і регулюючу
функції мови;
7) корекційна робота повинна бути
спрямована на розвиток всієї особистості, а не тільки окремих психічних
процесів; вона повинна включати
всі форми середовищного, особистісного і колективного впливу на дитину і може
бути представлена такими педагогічними умовами і прийомами:
·
розвиток інтелекту з опорою на зону
найближчого розвитку;
·
розвиток в адекватному темпі;
·
розвиток трудових навичок і умінь
(прикладних навичок);.
·
розвиток за індивідуальною
(відкоректованою) програмою;
·
залучення до цікавої діяльності (гри);
·
усунення некомфортності серед
однолітків;
·
вплив через емоційну сферу (наприклад,
музику);
·
пояснення матеріалу в цікавій формі;
·
нестандартні форми навчання (різні форми
ігор);
·
гнучка система контролю знань і їхньої
оцінки;
·
апробації себе в ролі того, хто навчається [3].
ДЖЕРЕЛА:
1. Колишкін О.В. Педагогічна деонтологія вчителя-дефектолога // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2014, № 4 (38). –С. 429-437.
2. Педагогіка. 3.3. Професійно-значимі якості. – Режим доступу: http://readbookz.com/book/172/5427.html.
3. Зайченко І.В. Педагогіка. - Режим доступу: http://pidruchniki.com/13680802/pedagogika/profesiyni_vimogi_osobistosti_pedagoga.
ДЖЕРЕЛА:
1. Колишкін О.В. Педагогічна деонтологія вчителя-дефектолога // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2014, № 4 (38). –С. 429-437.
2. Педагогіка. 3.3. Професійно-значимі якості. – Режим доступу: http://readbookz.com/book/172/5427.html.
3. Зайченко І.В. Педагогіка. - Режим доступу: http://pidruchniki.com/13680802/pedagogika/profesiyni_vimogi_osobistosti_pedagoga.
Комментариев нет:
Отправить комментарий