На основі комплексного підходу у
вивченні динаміки Я-образу вчителя-професіонала, проведеного Зубковою І.Ю. [1], були виявлені такі особливості:
–у вчителів-початківців важливими
мотивами до професійної діяльності є бажання самоствердження у поєднанні з
розвитком інтересу учнів до свого предмету, а у досвідчених – підвищений
інтерес до зміни змісту навчально-виховного процесу, засобів і критеріїв оцінки
ефективності педагогічної роботи, а також інтерес та розуміння дітей;
–на жаль, гуманістично-ділова
спрямованість у молодих педагогів змінюється предметно-діловою – у досвідчених,
що говорить про вироблений у них індивідуальний стиль спілкування і більшу
орієнтацію на зміст діяльності, передачу знань;
–професійна орієнтація на
сучасність у молодих змінилася на перспективно-консервативну – у досвідчених,
що свідчить про розходження експектацій з реальністю та зумовлює зміну
песимістичних переживань на оптимістичні;
–суто практична форма реалізації
педагогічної діяльності у молодих педагогів змінилася на теоретично збагачену –
у досвідчених;
–помітна тенденція зміни
відкритості та альтруїзму молодих педагогів на авторитарність та домінантність,
низьку стійкість в умовах стресових ситуацій у досвідчених вчителів;
–у молодих вчителів сімейно-етичні
проблеми є першочерговими, а у досвідчених вони змінюються на персоно-етнічні;
–перелік особистісних якостей
вчителів та значущих перешкоджаючих факторів у педагогічній діяльності
залишився в обох вибірках майже однаковим,
що свідчить про консерватизм шкільного середовища;
–представленість
творчо-лідерського рівня професіоналізму залишилася без змін, тобто рівень
домагань є на високому рівні, що говорить про стійке прагнення педагогів до
лідерства в колективі;
–образ професіонала (“ідеальне Я”)
у молодих і досвідчених педагогів співпадає найбільше, а образ “реального Я”
вчителя – частково, що свідчить про
важливу роль вищих навчальних закладів в
усвідомленні майбутніми педагогами прагнення до постійного самовдосконалення і
зумовлює необхідність інтегральної моделі навчання;
–у молодих педагогів важливими
факторами формування цілісного Я‑образу вчителя та значущими стимулами у
педагогічній діяльності є заняття самоосвітою, довіра і позитивний клімат в
колективі, шкільна методична робота, а з досвідом вагомішими стають: підвищена
відповідальність, можливість експериментувати, створення відповідних часу умов
для роботи, тобто розвиток особистості педагога йде по шляху підвищення рівня
суб’єктності;
4. У більшості педагогів
здібності до саморозвитку носять активний характер, що свідчить про великі
потенційні можливості вчителів. Водночас разом з прогресивними тенденціями
Я-образу вчителя є і деструктивні явища, зумовлені соціально-нормативними та
особистісно-психологічними детермінантами.
Спільні психологічні
характеристики ідеального Я‑образу вчителя-професіонала, визначені молодими і
досвідченими педагогами: перспективна орієнтація у професійній кар’єрі,
домінуючі оптимістичні емоційно-вольові переживання, творчо-лідерський рівень
професіоналізму, теоретична (мовленнєво-розумова) форма реалізації педагогічної
діяльності, увага до людей, стриманість, почуття гумору, розвинена політична та
національна свідомість, підприємливість, врівноваженість, суворість,
винахідливість, щирість, почуття гідності.
Рівень розвитку цілісного
Я-образу визначається не стільки певними соціальними умовами, зовнішніми
еталонами, зразками чи абстрактними якостями особистості, скільки взаємозв’язком
основних компонентів вказаного образу, значущих особистісних якостей з суб’єктивним
відображенням умов їх прояву в педагогічній діяльності вчителя.
ДЖЕРЕЛО: Зубкова
І.Ю. Динаміка Я-образу вчителя-професіонала. Автореферат дисертації - Режим
доступу: http://referatu.net.ua/referats/7569/142415.
Комментариев нет:
Отправить комментарий