Я-образ вчителя-професіонала

      



       На основі комплексного підходу у вивченні динаміки Я-образу вчителя-професіонала, проведеного Зубковою І.Ю. [1], були виявлені такі особливості:
у вчителів-початківців важливими мотивами до професійної діяльності є бажання самоствердження у поєднанні з розвитком інтересу учнів до свого предмету, а у досвідчених – підвищений інтерес до зміни змісту навчально-виховного процесу, засобів і критеріїв оцінки ефективності педагогічної роботи, а також інтерес та розуміння дітей;
на жаль, гуманістично-ділова спрямованість у молодих педагогів змінюється предметно-діловою – у досвідчених, що говорить про вироблений у них індивідуальний стиль спілкування і більшу орієнтацію на зміст діяльності, передачу знань;
професійна орієнтація на сучасність у молодих змінилася на перспективно-консервативну – у досвідчених, що свідчить про розходження експектацій з реальністю та зумовлює зміну песимістичних переживань на оптимістичні;
суто практична форма реалізації педагогічної діяльності у молодих педагогів змінилася на теоретично збагачену – у досвідчених;
помітна тенденція зміни відкритості та альтруїзму молодих педагогів на авторитарність та домінантність, низьку стійкість в умовах стресових ситуацій у досвідчених вчителів;
у молодих вчителів сімейно-етичні проблеми є першочерговими, а у досвідчених вони змінюються на персоно-етнічні;
перелік особистісних якостей вчителів та значущих перешкоджаючих факторів у педагогічній діяльності залишився в обох вибірках майже однаковим,  що свідчить про консерватизм шкільного середовища;
представленість творчо-лідерського рівня професіоналізму залишилася без змін, тобто рівень домагань є на високому рівні, що говорить про стійке прагнення педагогів до лідерства в колективі;
образ професіонала (“ідеальне Я”) у молодих і досвідчених педагогів співпадає найбільше, а образ “реального Я” вчителя –  частково, що свідчить про важливу роль вищих навчальних закладів  в усвідомленні майбутніми педагогами прагнення до постійного самовдосконалення і зумовлює необхідність інтегральної моделі навчання;
у молодих педагогів важливими факторами формування цілісного Я‑образу вчителя та значущими стимулами у педагогічній діяльності є заняття самоосвітою, довіра і позитивний клімат в колективі, шкільна методична робота, а з досвідом вагомішими стають: підвищена відповідальність, можливість експериментувати, створення відповідних часу умов для роботи, тобто розвиток особистості педагога йде по шляху підвищення рівня суб’єктності;
4. У більшості педагогів здібності до саморозвитку носять активний характер, що свідчить про великі потенційні можливості вчителів. Водночас разом з прогресивними тенденціями Я-образу вчителя є і деструктивні явища, зумовлені соціально-нормативними та особистісно-психологічними детермінантами.
Спільні психологічні характеристики ідеального Я‑образу вчителя-професіонала, визначені молодими і досвідченими педагогами: перспективна орієнтація у професійній кар’єрі, домінуючі оптимістичні емоційно-вольові переживання, творчо-лідерський рівень професіоналізму, теоретична (мовленнєво-розумова) форма реалізації педагогічної діяльності, увага до людей, стриманість, почуття гумору, розвинена політична та національна свідомість, підприємливість, врівноваженість, суворість, винахідливість, щирість, почуття гідності.

Рівень розвитку цілісного Я-образу визначається не стільки певними соціальними умовами, зовнішніми еталонами, зразками чи абстрактними якостями особистості, скільки взаємозв’язком основних компонентів вказаного образу, значущих особистісних якостей з суб’єктивним відображенням умов їх прояву в педагогічній діяльності вчителя.
ДЖЕРЕЛО:    Зубкова І.Ю. Динаміка Я-образу вчителя-професіонала. Автореферат дисертації - Режим доступу: http://referatu.net.ua/referats/7569/142415.

Комментариев нет:

Отправить комментарий